FANDOM

Luke Skywalker - postać fikcyjna, jeden z głównych bohaterów Sagi Gwiezdnych wojen.

Lukeskywalker.jpg

Syn Anakina Skywalkera i królowej Naboo - Padme Amidali, bliźniaczy brat Lei. Urodził się w ośrodku medycznym w pasie asteroid Polis Massa, gdzie jego matka została ukryta przed Vaderem. Wychował się na planecie Tatooine u swojego wujostwa - Beru i Owena Larsów na farmie wilgoci. Gdy na farmę Larsów trafia R2-D2 wraz ze swoim towarzyszem C-3PO, życie Luke'a zmienia się nie do poznania. Szukając niesfornego R2-D2 spotyka Bena Kenobiego, który zaznajamia go z Mocą i daje mu miecz ojca, który wziął po pojedynku z Anakinem Skywalker (wtedy Darth Vader). Wraz z Hanem Solo - pilotem Sokoła Milleniumopuszczają Tatooine, aby przekazaćRebeliantom ukryte w pamięci R2-D2 plany stacji bojowej Imperium, zwanej Gwiazdą Śmierci. Wkrótce Obi-Wan ginie, a Luke w Bitwie o Yavin niszczy tę stację, pilotując X-winga. Po zwycięstwie przyłącza się na stałe do Rebelii.

Po Bitwie o Hoth, podążając za wskazówkami ducha Obi-Wana, trafia na planetęDagobahw celu szkolenia u mistrza Jedi - Yody. Przez nieszczęśliwy ciąg wydarzeń staje do pojedynku ze Darthem Vaderem (któremu imperator nakazał przeciągnięcie na ciemną stronę młodego Skywalker'a). W finale pojedynku Luke traci rękę i dowiaduje się okropnej prawdy - Darth Vader to Anakin Skywalker - jego ojciec.

Ze zwykłego człowieka w ciągu kilku lat staje się najpotężniejszym Jedi w Galaktyce. Uwalnia swego przyjaciela - Hana Solo - z rąk Jabby. Lecz podczas bitwy o Endor Imperator ponownie chce go przekabacić na ciemną stronę mocy. Luke musi ponownie zmierzyć się z Vaderem. Wściekły, Luke prawie go zabija. Imperator widząc że Luke nie przyłączy się do niego torturuje go błyskawicami mocy. Vader, w którym miłość do syna zwycięża nad Ciemną Stroną Mocy zabija Imperatora Palpatine'a, poświęcając swoje życie. Umiera po Jasnej Stronie Mocy. Luke zabiera jego ciało i ucieka w ostatniej chwili przed zniszczeniem Gwiazdy Śmierci. Zgodnie z obyczajami Jedi pali zwłoki swego ojca na Endorze[1]. Przyczyniając się do zwycięstwa Rebeliantów w Bitwie o Endor świętuje razem z nimi, przy okazji spostrzega też duchy Yody, Obi-Wana, a po chwili pojawia się też duch jego ojca, tym razem w postaci Rycerza Jedi, a nie Sitha.

Na fali entuzjazmu po pokonaniu Imperium Luke został jednym z bohaterów Nowej Republiki. Jako pierwszy z nowego pokolenia Rycerzy Jedi miał w wielu sprawach decydujący głos, często doradzał rządowi, między innymi z Mon Mothmą, czy Admirałem Ackbarem na czele.

W roku 5 ABY Skywalker stoczył pojedynek ze szkolonym niegdyś przez Palpatine'a, Lordem Jerekiem. Mroczny Jedi początkowo chciał zabić młodzieńca błyskawicami Mocy, ten jednak zdołał się przed nimi obronić, korzystając z Absorpcji Mocy. Następnie obaj włączyli miecze. Luke'owi z niewielkim trudem udało się pokonać i rozbroić Jereca.

Krótko po pokonaniu Jereca, Luke zwrócił uwagę na czyny, jakich dokonałKyle Katarn, który stoczył pojedynek z grupą mrocznych Jedi dowodzonych przez Jerceca. Katarn pokonał ich wszystkich. Okazało się, że ma on ogromny potencjał do zostania wielkim Jedi. Luke zaproponował Kylowi szkolenie. Ten jednak odmówił, z obawy przed Ciemną Stroną.

W czasie trwania ofensywy Wielkiego Admirała Thrawna pobierał przez krótki czas nauki u tajemniczego Mistrza Jedi Joruusa C'baotha. W kilka lat później pomagałKyle'owi Katarnowi walczyć z Desannem oraz innymi Mrocznymi Jedi, bronił wcześniej przez siebie założonej Akademii Jedi przed atakiem siłimperialnych.

Przez wiele następnych lat szkolił młodych adeptów, brał udział w wojnie przeciw Yuuzhan Vongom, na skutek misji na Nirauan ożenił się zMarą Jade, a potem miał z nią dziecko Bena Skywalkera.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki