FANDOM

Anakin Skywalker.jpg
Anakin Skywalker
(41 BBY – 4 ABY) – postać fikcyjna, jedna z głównych postaci sagi filmowej Gwiezdne wojny.

Ojciec Luke'a Skywalkera oraz Lei. Początkowo Rycerz Jedi, pod wpływem Kanclerza Palpatine'a przeszedł na Ciemną Stronę Mocy i przyjął imię Darth Vader. Doprowadził do zniszczenia Zakonu Jedi i wspomógł przekształcanie Republiki w Imperium Galaktyczne. Przed śmiercią pomaga synowi pokonać Imperatora i tym samym wraca do zakonu Jedi. Postać ta stanowi główny trzon Gwiezdnych Wojen. W epizodach IV – VI (stara trylogia) poznajemy jego historię gdy działał jako prawa ręka Imperatora aż do ostatecznego nawrócenia na Jasną Stronę Mocy (tytułowy Powrót Jedi). W epizodach I – III poznajemy jego wcześniejszą historię gdy dorasta i szkoli się na Rycerza Jedi a następnie zostaje podstępnie przeciągnięty na stronę zła przez samego Imperatora (tak się dokonuje tytułowa Zemsta Sithów).

HistoriaEdytuj

DzieciństwoEdytuj

Urodzony w roku 41 BBY jako Anakin Skywalker, syn Shmi Skywalker. Ze względu na brak informacji o ojcu (Nie było żadnego ojca – Shmi Skywalker) przyjmuje się, że został poczęty przez midichloriany. Wychowywała go tylko matka. Oboje byli niewolnikami u handlarza Watto na planecie Tatooine do czasu, kiedy Anakin skończył 9 lat. Anakin był wybitnie uzdolniony technicznie, co dał po sobie poznać już w dzieciństwie, kiedy m.in. zbudował droida C-3PO. Chłopiec ciężko pracował i mimo swego trudnego losu niewolnika był miły, wesoły i chętny do zabawy. Młody Anakin był dojrzalszy niż inne dzieci w jego wieku, rozumiał więcej, oraz posiadał specjalne zdolności – niebywały instynkt i umiejętność przewidywania rzeczy i zdarzeń przed ich nastąpieniem. W roku 32 BBY na Tatooine przypadkowo trafiła ówczesna królowa Naboo, Padmé Amidala, w asyście dwóch rycerzy Jedi: Qui-Gon Jinna i jego ucznia, Obi-Wana Kenobiego. Statek królowej był uszkodzony, w związku z czym Jedi musieli szukać do niego części. Przy okazji poznali małego Anakina, który widząc, iż przybysze nie mają jak wrócić do domu, zaproponował niezwykle ryzykowny plan – chciał wziąć udział w wyścigu ścigaczy, najniebezpieczniejszym sporcie w galaktyce. Chłopiec był jedyną istotą ludzką potrafiącą ścigać się w tych maszynach. Starszy Rycerz Jedi zauważył talenty Skywalkera i chciał zabrać go ze sobą. Qui-Gon założył się z Watto, że w zamian za wygraną uwolni on Anakina. Na nim zależało mu szczególnie, gdyż, badając próbkę jego krwi, odkrył, że ma on wyjątkowo duże stężenie midichlorianów w organizmie – większe nawet, niż Mistrz Yoda. Anakin po wielu wysiłkach po raz pierwszy i ostatni wygrał wyścig i został zabrany na Coruscant, gdzie Qui-Gon zamierzał przedstawić go Radzie Jedi i rozpocząć jego szkolenie, wierząc, że Anakin jest "wybrańcem", który, wedle starożytnego proroctwa, ma przywrócić równowagę Mocy. Rada początkowo nie była przychylna temu pomysłowi, argumentując, że Anakin jest już za duży na rozpoczęcie szkolenia, poza tym, jak powiedział Mistrz Yoda, jest w nim dużo strachu, który może prowadzić do przejścia na Ciemną Stronę Mocy. Kiedy jednak Qui-Gon zginął na Naboo z rąk Dartha Maula, a umierając prosił Obi-Wana o wyszkolenie Anakina, ostatecznie Rada wyraziła na to zgodę i Anakin został padawanem tego Jedi. Pierwszy raz spotkał się też wtedy z nowo wybranym Najwyższym Kanclerzem Republiki, Palpatine'em, który zapowiedział, że będzie uważnie przyglądał się postępom młodego Jedi. Wydarzenia powyższe przedstawione zostały w filmie Mroczne widmo.

PadawanEdytuj

Anakin był zdolny, ale jego charakter przeszkadzał mu w podążaniu wzorcową ścieżką Jedi. Młodzieniec był zbyt porywczy i nie umiał wyzbyć się takich uczuć jak złość czy nienawiść, a te są dla Jedi prostą ścieżką do przejścia na Ciemną Stronę Mocy. Przez 10 lat Anakin kontynuował więc szkolenie pod okiem Obi-Wana, a równocześnie coraz większy wpływ na niego zdobywał Palpatine. Przyszły Imperator powoli wkradał się w łaski młodego Skywalkera, odwołując się do jego próżności, jak również do pragnienia posiadania siły, którą mógłby wykorzystać dla naprawienia zła panującego w galaktyce. Po 10 latach w miarę spokojnej nauki Ani (zdrobnienie od imienia Anakin) wraz z Obi-Wanem dostał misję ochrony Padme Amidali, wówczas senator planety Naboo. Anakin, który nigdy nie przestał myśleć o dziewczynie, którą poznał mając 9 lat, zakochał się od pierwszego wejrzenia w kobiecie, którą zobaczył. Zgodnie z ówczesnymi zasadami Zakonu, Jedi nie było wolno brać ślubu czy w ogóle wchodzić w bliższe związki, ale uczucie okazało się silniejsze od zasad – wkrótce Anakin wziął z Padme potajemny ślub. W tym też czasie w niewoli Ludzi Pustyni na Tatooine w wyniku tortur zmarła matka młodego Skywalkera. Anakin ujrzał wcześniej to wydarzenie w wizji podczas snu, jednak nie był w stanie mu przeszkodzić. Opanowany gniewem i żądzą zemsty wymordował w odwecie całą wioskę prześladowców swojej matki, w tym także kobiety i dzieci. Tak zaczęła się jego podróż ku Ciemnej Stronie. Powyższe wydarzenia zostały przedstawione w filmie Gwiezdne wojny: część II - Atak klonów.

Rycerz JediEdytuj

Wybuchły wojny klonów. Anakin mianowany został Rycerzem Jedi i zaczął zdobywać coraz więcej sławy. Wraz z Obi-Wanem oraz samodzielnie stoczył wiele potyczek z wrogami Republiki, w tym z łowcą nagród Durgem oraz z Asajj Ventress (kilkakrotnie). Szczególnie w pojedynkach z tą Mroczną Jedi coraz bardziej zaczęły przejawiać się tendencje Anakina do ulegania Ciemnej Stronie, które podsycane były przez jego "przyjaciela" Palpatine'a, umacniającego w Anakinie przekonanie o jego wyjątkowości i podważającego zaufanie do Rady Jedi (Anakin został wybrany członkiem Rady, ale bez tytułu mistrza, co wywołało jego spontaniczne oburzenie, a potem poczucie bycia niedocenianym przez Mistrzów). W tym czasie Padme zaszła w ciążę, a Anakin we śnie doświadczył wizji, w której jego żona umierała w połogu, a on nie był w stanie jej pomóc – tak, jak swego czasu nie potrafił pomóc swojej matce. Palpatine, dzięki tajnikom ciemnej strony Mocy wyczytał z myśli młodego Jedi jego obawę o Padme oraz powoli zaczął zwodzić Skywalkera, sugerując mu, że dzięki potędze Ciemnej Strony można uniknąć śmierci. W stosownym momencie Palpatine ujawnił się Anakin

244px-Anakin Skywalker infobox.jpg

owi jako Darth Sidious – Mroczny Lord Sithów i zaproponował, że przyjmie go na swojego ucznia. Z początku Anakin Skywalker nie chciał się na to zgodzić i był zdecydowany oddać Sitha w ręce Jedi, lecz wizja śmierci Padme zmusiła go do przystania na warunki Palpatine'a i otrzymał od Sidiousa tytuł i imię Dartha Vadera. Chwilę wcześniej Anakin po raz pierwszy przyczynił się do śmierci rycerza Jedi – mistrza Windu, obcinając mu rękę, gdy ten usiłował zabić Palpatine'a. Powyższe wydarzenia ukazano w serialu animowanym Gwiezdne wojny: Wojny klonów oraz w filmie Gwiezdne wojny: część III - Zemsta Sithów.

Darth Vader zobacz osobny artykułEdytuj

Warto OdwiedzićEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki